Kun jotkin suurista brändeistä, kuten Coca Cola, Mercedes-Benz, Apple tai Prada, julkaisevat uuden tuotteen, monet niiden asiakkaat tilaavat tuotteet ennakkoon tietämättä edes, miltä ne näyttävät ja miten ne toimivat. Miten se voi olla mahdollista? Se johtuu asiakkaiden uskollisuudesta ja luottamuksesta tuotemerkkiä kohtaan, joten he odottavat jälleen jotain ilmiömäistä kyseiseltä merkiltä. Ehkä olet jopa kokenut tämän itse, jonkun pitämäsi brändin kohdalla?Nämä yritykset ovat yksinkertaisesti onnistuneet rakentamaan vahvan brändin ja varmistamaan, että jokainen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa lisää brändin uskollisuutta. Tärkeä osa brändin tunnettavuuden rakentamista on oikean pakkaussuunnittelun valinta. Yritykset, jotka haluavat luoda luottamusta ja uskollisuutta, ovat hyvin perusteellisia pakkaustensa suunnittelussa, jonka ne pitävät johdonmukaisena ja tunnistettavana. Pakkaukset voivat siten helpottaa asiakkaita yhdistämään tuotemerkin tuotteeseen ja uusia asiakkaita löytämään yrityksen.Brändäyksestä ja siitä, miten yritykset hyödyntävät räätälöityjä pakkauksia brändin tunnettavuuden parantamiseksi, on paljon opittavaa. Olemme keränneet tähän 7 parasta vinkkiä räätälöityjen pakkausten luomiseen ja korostaneet olennaisia asioita, jotka on otettava huomioon niitä suunniteltaessa.
Kun suunnittelet räätälöityjä takeaway-pakkauksia, sinun on otettava huomioon sosiaalinen media ja se, miten ihmiset ja ”vaikuttajat” käyttävät sitä. 40 prosenttia kaikista sosiaalisen median käyttäjistä sanoo, että he jakavat kuvia ja tarinoita pakkauksista sosiaalisessa mediassaan, jos ne miellyttävät heitä. Mahdollisuus tulla jaetuksi sosiaalisessa mediassa ihmisten toimesta, jotka suosittelevat sinua, on valtava potentiaali, joka sinun on hyödynnettävä.Voit hyödyntää tätä esimerkiksi lisäämällä sosiaalisen median tilisi tiedot suunnitteluun, jolloin on suurempi mahdollisuus, että pakkaustasi käyttävät ihmiset merkitsevät sinut postaukseensa. Toinen vinkki olisi aina varmistaa, että logosi tai tuotemerkkisi on jotenkin suunnittelun keskellä, jotta ihmiset voivat erottaa logosi muusta suunnittelusta ja silti nähdä nimesi.
3. KISS-käsite
Keep It Simple Stupid -konsepti on muotoilun filosofia, jonka mukaan yksinkertainen muotoilu toimii parhaiten. Kun ajattelemme jotain yksinkertaista, ajattelemme yleensä jotain tylsää, mutta yksinkertaisuus harvoin tarkoittaa sitä. Yksinkertaisuus muotoilussa tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että vältetään tekemästä sotkuisia malleja, joissa on liikaa värejä, kuvituksia tai kuvioita. Ylikuormitettu muotoilu estää asiakkaita ymmärtämästä muotoilun pääajatusta, eikä se lisää brändin tunnettuutta. Älä siis innostu liikaa, vaan pysy linjassa brändisi värien ja pääviestin kanssa. Yksi tunnetuimmista tuote- ja pakkausmalleista on Applen iPhonen muotoilu. Kun ajattelemme tuota muotoilua, muistamme kaikki valkoisen laatikon ja siinä olevan pienen Applen logon eikä mitään muuta, mikä antaa sille eksklusiivisen ja tyylikkään ilmeen.
Tarinankerronta on nykyään aktiivisesti käytetty brändäys- ja myyntitaktiikka, erityisesti tuotteissa, jotka kilpailevat hinnan sijasta laadulla, ympäristöystävällisyydellä tai konseptilla. Näissä tapauksissa tarinankerronta on loistava myyntivaltti ja tehokkain tapa erottautua kilpailijoista.Yksi paras esimerkki yrityksestä, joka käyttää pakkauksiaan aktiivisesti tarinankerronnassaan, on pieni kahvimerkki Ønsk Kaffe Kööpenhaminasta. He tuovat kahvia suoraan nicaragualaisilta viljelijöiltä varmistaakseen hyvät työolot ja laadukkaan kahvin. Tämä ajatus on toteutettu heidän kahvipussiensa, paperimukiensa ja kahvikapselirasioidensa suunnittelussa – voit tutustua heidän suunnitteluunsa alla.
Viimeinen vinkki on melko yksinkertainen ja itsestään selvä: ole tietoinen siitä, että mallissa, johon olet tekemässä suunnittelua, on leikkausviivat. Tämä tarkoittaa, että sinun on sijoitettava kuvituksesi ja logosi näiden viivojen sisäpuolelle ja niiden mukaisesti. Sinun on myös muistettava antaa taustan ulottua leikkausviivalle asti, sillä useimmissa tulostimissa voi olla pieniä painovirheitä jommallakummalla sivulla.Me Limepackilla haluamme aina tarjota enemmän kuin lupaamme, joten meillä on sinulle myös vinkki numero 8 🙂
8. Näytä, että olet ympäristöystävällinen
Kun ostat to-go-pakkauksia, voit hankkia ympäristöystävällisiä pakkauksia, jotka ovat hyväksi ilmastolle ja luonnolle. Kun hankit esimerkiksi FSC®-sertifioidut paperimukit, voit myös saada mukeihisi merkinnän sertifikaatista, joka ei useimmiten näy.
Yhteenveto
Tämän postauksen keskeisimmät tulokset ovat, että suunnittelun johdonmukaisuus on avain siihen, että asiakkaasi muistavat sinut ja tunnistavat sinut joka kerta, kun he ovat vuorovaikutuksessa tuotteidesi kanssa. Johdonmukaisuus luo pitkäaikaisen suhteen asiakkaisiisi ja saa heidät muistamaan sinut kilpailijoittesi sijaan. Yksinkertaisuus on useimmissa tapauksissa helpoin tapa varmistaa, että tuotemerkkisi ja viestisi muistetaan, mutta jos asiakassegmenttisi sallii sen, suosittelemme sitten lisäämään pienen twistin, jotta pakkauksestasi tulee erityinen.